reklama

Chceš karmu?

Mnoho blogerov si začalo vylievať srdce nad nespravodlivým vzorcom karmy. Tento článok je však o tom, ako karmu získať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Obrázok blogu

V prvom rade chcem poznamenať, že mne ako kresťanovi je karma ukradnutá, žijem podľa iných hodnôt. Tento článok predstavuje etické aj menej neetické cesty ku karme. Cieľom je prispieť k vylepšeniu našich blogov, lebo najkrajšia cesta ku karme je dobrý blog, ale aj upozorniť správcov na drobné nedostatky a možno i vyvolať diskusiu o zmysle celého systému. Takže, ako sa vyrába karma?

Na počiatku je Nula

Začíname z ničoho. Všetci. Túžba po nálepke s vyšším číslom je ale pre niektorých silná. Chceme sa porovnávať. Asi najmä blogeri medzi sebou, iný prínos karmy zatiaľ nevidím. Porovnať sa s človekom bez toho, aby som o ňom a jeho článkoch čokoľvek vedel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Titulok

Prvým predpokladom ku dobrej karme je to, že ľudia si váš článok budú čítať. Na to potrebujete predovšetkým pútavý titulok a zaujímavý perex. Ale pozor, v RSS čítačkách sa vám z perexu zobrazia tak dve vety – veľa priestoru na zaujatie čitateľa teda nie je. Ako písať titulok? To je celá veda. Krátky, výstižný, pútavý, vyvolávajúci otázku, na ktorú čitateľ túži poznať odpoveď. Perex môže titulku máličko oponovať alebo načrtnúť nový, nečakaný prístup k téme. Polemika zvyčajne zaujme.

Píšte krátko

Buďte stručný a výstižný. Najlepšie je, keď ľudia nemusia skrolovať aby sa dostali k magickému tlačítku „Výborný text“ – radšej nech ho vidia hneď! Väčšina z nich sa tvári, že nemá čas. Budú vďační za krátky blog. Dlhé články radšej rozdeľte na pokračovania. Ľudia milujú seriály a keď sa majú načo tešiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nezabudnite na fotku

Fotka pri článku je veľký pútač, najmä ak je výstižná a kreatívna. Na samotnú karmu to síce nemusí mať veľký vplyv, ale na počet čitateľov rozhodne áno!

Diskutujte, oponujte

Počet reakcií je v spolupráci s pútavou témou často väčší magnet ako karma článku či autora. Krátko po zverejnení blogu je žiaduce podnietiť čitateľov k diskusii menšou provokáciou pod vlastným blogom. Môžete sa pochváliť alebo nesporavodlivo skritizovať a nakloniť si na svoju stranu sympatie ďalších diskutujúcich. Pravda, ak článok za veľa nestojí, kakanie do vlastného hniezda vám nemusí príliš pomôcť. Schizofrenicky ladení jedinci si môžu do diskusií vytvoriť niekoľko identít a priradiť si k nim vlastné profily – hulvát, zarytý kritik, vtirka a pod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Timing

To, že vám niečo práve skrslo v hlave ešte neznamená, že to musíte hneď vypľuť do blogu. Niekedy je lepšie počkať na dobu, kedy ryby berú najlepšie. Časovanie je kľúčové, v dobe, kedy blogy pribúdajú na titulnej stránke v sekundových intervaloch, je životnosť každého príspevku pomerne krátka. Potom upadne do zabudnutia vášho vlastného blogu a kliky sa budú rodiť veľmi pomaly. Jednoduchá psychológia vám pomôže určiť, ktoré témy si ľudia v ktorom čase radi prečítajú – na intimity z vášho súkromia, básničky a krvácajúce srdcia si najradšej nájdu čas podvečer až večer, názory, spoločenské kritiky, politika nájde svoje uplatnenie poobede; novinky, recenzie, postrehy lokálneho charakteru sa dobre predávajú aj ráno. Uverejňovať čokoľvek o druhej nad ránom nie je dobrý nápad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kam s blogom

Príspevky, ktoré sa hodia do niektorej z rubrík SME online, majú výhodu – na očiach potenciálnych čitateľov budú podstatne dlhší čas. Na druhej strane takéto články síce zvyknú produkovať slušný počet návštev, na karme sa to ale nemusí vždy prejaviť pozitívne. Ľudia vyhľadávajúci predovšetkým redakčný obsah a nie priamo blog nemusia mať pochopenie pre naklikávanie vašej karmy, hoci váš článok môže byť výborný – redakčné články totiž žiadnu karmu nemajú.

Reklama

Bez správnej reklamy to nejde, ale ak sme horné kroky zvládli na jednotku, nebude potrebné veľké úsilie. Chvíľku pozorujte, ako vám pribúdajú vzhliadnutia vášho nového článku, o karmu si nerobte starosti. Akonáhle budete mať pocit, že preleziete cez limit 100 vzhliadnutí, poobhanáňajte všetkých svojich známych cez maily, ICQ, MSN či Skype a pochváľte sa im svojim čerstvým prírastkom. Vaši známi vás majú radi, budú vedieť, čo majú robiť. Po takomto zásahu má karma tendenciu zázračne stúpať a vy si postupne budujete krúžok pravidelných a lojálnych čitateľov, možno aj budúcich blogerov. Naučte ich používať RSS a vysvetlite im, ako si medzi kanály uložiť práve váš blog – ušetríte si mailové a IM kampane v budúcnosti.

Buďte kamaráti

Toto je ten pravý kľúč k úspechu! Zapájajte sa do diskusií a hľadajte blogerov s podobnými záujmami. Nájdite si kamarátov a vybudujte vlastný klan. Ľudí otvorených tejto nevinnej stratégii nájdete podľa toho, že v časti Odporúčam zverejňujú mená ostatných príslušníkov svojho klanu. Dvadsať blogerov napíše za deň tak 5 článkov, ak si ich vzájomne nakarmujú, je to neprehliadnuteľné prilepšenie. Nehovoriac o tom, že takýto kamaráti sú vďační diskutéri a vôbec robia váš život tu na blogu krajší – presne ako v skutočnom svete.

Pôsobte úprimne...

na svojej fotke. Ľudia výrazne lepšie hodnotia články, kde si autor z nich na fotke nerobí dobrý deň, nič neskrýva, nevyzerá ako dement ale naopak díva sa im priamo do očí, usmieva sa a je prirodzený. Jednoducho – všetko je lepšie ako fotka, ktorú tam mám teraz ja!

Po žobraní

Jedincom ktorí si nevedia rady, no nemôžu bez karmy žiť, zostáva ísť po žobraní. Po žobraní sa chodí s pikantnými blogmi ktoré nezverejníte v rubrikách SME aby ste ich mohli, keď po pár týždňoch poslúžia svojmu účelu, spokojne vymazať. Žobrať treba tam, kde sú ľudia – napr. na pokeci. Pár výziev na „sklo“, kde upozorníte pospolitosť na svoj výpotok, vám vygeneruje slušnú návštevnosť. Ak ani to nepomáha a karma nestúpa, pomôže falošná identita a vydieranie. Stačí sa napríklad vydávať za (na pokec) povoľné násťročné dievča a vetami typu „toto je blog môjho kamaráta, prossssíím zvýš mu karmu a ja si budem s tebou písať o všetkom“ namotávať roztúžených seladónov. Keďže ich je veľa a táto technika na Slovensku zatiaľ nie je príliš populárna (na rozdiel od susedného Česka), karma určite porastie. Skôr než sa pustíte po žobraní si ale prečítajte aj nasledujúci odstavec.

Na čo pozor alebo autokarmatika

Autokarmatika (sebeprihadzovanie karmy) spolu so žobraním je technika, s ktorou sa musí vyrovnať každý vo svojom svedomí. Ale ako posledný zúfalý pokus funguje. S prvou podmienkou pre fajn karmu nebudete mať problémy – návštevnosť si ľahko naklikáte, lebo každé obnovenie stránky počítadlo berie ako nového čitateľa. Nič vám nezaručí, že z času na čas si na to administrátor neposvieti, takže pozor, nepreháňať. Fakt, že každé obnovenie je nové vzhliadnutie bez ohľadu na časový odstup či IP má svoje negatívne stránky aj pre poctivých blogerov – privysoká návštevnosť bez klikov na výborný text karmu znižuje. Drasticky. Inými slovami – narcistické obdivovanie vlastných diel vás stojí ťažko zarobenú (vyžobranú) karmu.

Naklikávanie karmy je zložitejší problém. Vymazanie cookies medzi kliknutím na karmu vám k novému hlasu nepomôže. Treba ešte aj novú IP. Tú vám môže obstarať niektorý z proxy serverov. Na webe nájdete služby, ktoré vám umožnia sa skrývať sa za rôzne cudzie, dynamicky sa meniace IP. To by mohla byť cesta k autokarmatike a neodhaliteľnému podvádzaniu, ale nemám to vyskúšané a ani sa nechystám. Ako kresťanovi mi je karma tohto sveta ukradnutá.

Milan Regec

Milan Regec

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

zachrumkajme si... Zoznam autorových rubrík:  Veb Tu OuKotol plný paryŽumpa starých hriechov (pôv. bNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu